[文摘] Edgar Morin: We drive ourselves towards disaster like sleepwalkers (2011)

Source Link: http://www.terraeco.net/Comment-vivre-moins-vite-comment,19890.html

edgar-morin

Based on an interview that took place on the verge of the Arab Spring in 2011, French Socialist Philosopher Edgar Morin shares how he is critical of the then French president Nicolas Sarkozy’s thuggish handshake with, followed by a sudden repudiation of Libyan dictator Kadhafi.

Morin sees in this something symptomatic of a bigger problem: the pursuit of « immediacy » (speed, efficiency) in the modernity project. He took pains to advocate and elaborate the idea of ‘slow life’ (that reconnects our biological clock with that of nature, instead of artificial time on our watches).

That may sound like a cliche already, besides perhaps it helps us locate his ideological stance in the likes of Abraham Joshua Heschel, Jacques Ellul, and Slavoj Žižek.

But what I find particular interesting fives years in retrospect is this following section- it is the reason I re-post it here:

Le philosophe Jean-Pierre Dupuy estime que de la catastrophe naît la solution. Partagez-vous son analyse ?

Il n’est pas assez dialectique. Il nous dit que la catastrophe est inévitable mais qu’elle constitue la seule façon de savoir qu’on pourrait l’éviter. Moi je dis : la catastrophe est probable, mais il y a l’improbabilité. J’entends par « probable », que pour nous observateurs, dans le temps où nous sommes et dans les lieux où nous sommes, avec les meilleures informations disponibles, nous voyons que le cours des choses nous emmène à toute vitesse vers les catastrophes. Or, nous savons que c’est toujours l’improbable qui a surgi et qui a « fait » la transformation.

Bouddha était improbable, Jésus était improbable, Mahomet, la science moderne avec Descartes, Pierre Gassendi, Francis Bacon ou Galilée était improbables, le socialisme avec Marx ou Proudhon était improbable, le capitalisme était improbable au Moyen-Age…

Regardez Athènes. Cinq siècles avant notre ère, vous avez une petite cité grecque qui fait face à un empire gigantesque, la Perse. Et à deux reprises – bien que détruite la seconde fois – Athènes parvient à chasser ces Perses grâce au coup de génie du stratège Thémistocle, à Salamine. Grâce à cette improbabilité incroyable est née la démocratie, qui a pu féconder toute l’histoire future, puis la philosophie.

Alors, si vous voulez, je peux aller aux mêmes conclusions que Jean-Pierre Dupuy, mais ma façon d’y aller est tout à fait différente. Car aujourd’hui existent des forces de résistance qui sont dispersées, qui sont nichées dans la société civile et qui ne se connaissent pas les unes les autres. Mais je crois au jour où ces forces se rassembleront, en faisceaux. Tout commence par une déviance, qui se transforme en tendance, qui devient une force historique. Nous n’en sommes pas encore là, certes, mais c’est possible.

 

The question was short but ambivalent: do you agree that disaster is the best remedy for human’s problems?

That was philosopher Jean-Pierre Dupuy’s idea. Morin agrees with it but provides his own rationale behind the assertion:

Disaster is the extreme condition whereby the ‘improbable’ thing happens to transform the humanity. The birth of the Abrahamic religions provides vivid cases and so are the defeat of Persia by the Athens. The civilizations of Christianity, Islam (and Judaism I’d say), and democracy have roots in these unlikely events.

This provides the basis for Morin’s informed optimism: the future is challenging, but the future is also full of opportunities for transformation.

What’s different, in his judgement though, is that the « force of resistance » nowadays were too disconnected with each other. Once they unite, it will be a power for historic changes.

What we do know is that months later the Arab Spring sprang into action- the social media united them. Just after that, people remain as fragmentary as ever. Are we still waiting for something?

Time to read his next article:

Edgar Morin : « Le temps est venu de changer de civilisation »

(Feb, 11, 2016)

 

 

 

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